Jag skall hitta lyckan och balansen i vardagslivet, följ mina strapatser här

En blogg om att sluta klaga, börja äta frukt, leva sunt och göra det som är roligt i livet. Kort och gott en blogg om att försöka uppnå målsättningar och på detta sättet få så pass energi till övers på dagarna att fritidens aktiviteter blir så pass varierade att mitt liv blir som jag vill ha det. Och överst på listan ligger naturligtvis förhoppningen om att få ett jobb också. Då jag tror att det går hand i hand, det att ha en varierad fritid och ett jobb, för att uppnå balans och lycka!

lördag 9 april 2011

Jag tappar inte i vikt

Så frågan jag ställer mig just nu är: Vet jag egentligen hur stor en portion är? Jag tittar runt på de andra som jobbar på resturangen och ser att andra äter mindre än mig och blir mätta fortare. Jag lämnar nästan aldrig mat på tallriken. Om detta beror på uppfostran till att äta upp allt, eller om det är miljökämpen i mig som gör att jag inte lämnar mat det vet jag inte. Om jag tar mindre en dag så blir jag ju mätt, men jag har visst svårt för att veta exakt var gränsen går mellan att äta och bli mätt, och äta och bli proppmätt. Lika svårt har jag för att veta vad som är absolut minsta protion för att inte bli hungrig igen för fort.

Andra funderingar kring att tappa i vikt är den att jag enbart går på gym nu för tiden. Jo då, en och annan promenad kanske hinns med, men då högst en gång i veckan. Kanske behöver jag mer promenader, eller ännu en till träningsdag med spinning. För tränar du bara styrka så blir ju musklerna större och du omvandlar bara fett till muskler. Skall fettet kring magen bort måste det till mer konditionsträning. Men skall jag verkligen orka med att träna fyra gånger i veckan? Blir jag inte borta lite väl mycket ifrån hemmet då? Ibland gnäller sambon över att jag kommer hem för sent. Men jag vågar inte springa ännu, behöver arbeta upp mer benstyrka innan det blir en valmöjlighet.

En annan fråga som tär lite på mitt samvete är den om att jag har börjat äta större portioner istället för att äta mycket delicato-kakor och andra sockerbomber. Hetsäter jag på ett nytt sätt bara? Är jag en hetsätare? Jag borde nog lära mig lite basic kunskap om kalorier och hur mycket jag skall äta för att gå ner i vikt.

Träningen går dock väldigt bra. Känner att jag klarar av tyngre vikter redan. För två veckor sedan orkade jag nästan ingen armhävning på tårna. Nu kan jag göra 10 i ett kör. Detta är enormt positivt. Jag tycker nya upplägget känns urbra. Resultaten finns där redan nu med andra ord. Och lika bra som det går med träningen går det och hålla sig undan sötsakerna. Redan nu känns kaviar för sött, och jag är inte lika benägen till att vilja ha sötsaker längre.

Inga kommentarer: